Structuur van de normale slaap
Slapen begint met een beetje sluimeren en wordt langzamerhand steeds dieper, totdat je in een zeer diepe slaap bent. In deze eerste diepe slaap is iedereen moeilijk wakker te krijgen. Je lichaam is nu aan het uitrusten en bezig om genoeg energie te verzamelen voor de volgende dag. Na die eerste diepe slaap begint de fase dat je, deze fase tijdens de slaap heet ook wel REM-slaap “Rapid Eye Movement”. In deze REM-slaap verwerk je de gebeurtenissen en informatie van die dag. Als je nachtmerries hebt is dit de periode waarin die plaats vinden. Droom je daarentegen over leuke dingen dan is dit ook de tijd waarin dat gebeurt.

CBD olie slapen - de invloed op je slaapcyclus

Iedere nacht hetzelfde
Iedere nacht ga je een keertje of vier door deze cyclus van ongeveer twee uur heen.
Beetje sluimeren, je diepe slaap en dan de Droom of REM-slaap. Iedere cyclus is wat minder heftig en diep. Je REM-fases worden wat langer en periodes van diepe slaap worden dan automatisch iets korter. De lengte van de totale cyclus veranderd niet, die blijft anderhalf a twee uur duren. Het is wel van belang in welke fase je wakker wordt, dat maakt dat je soms moe opstaat terwijl je wel je normale uren aantal hebt gemaakt.

Heb jij moeite met slapen?
Hier een paar tips voor een goede nachtrust.

Beter of gewoon goed slapen is makkelijker gezegd dan gedaan. Onderzoek wijst uit dat we allemaal onze slaap willen verbeteren maar dat hier uiteindelijk niet zo veel van komt. Toch kun je zelf een heleboel doen om je slaapkwaliteit te verbeteren. Daarom hebben we een aantal praktische tipjes op een rij gezet die je vanaf vanavond kunnen helpen.

De belangrijkste tip
Om te beginnen de allerbelangrijkste tip. Gebruik géén telefoon in bed. In ieder geval een uur voor je wilt gaan slapen niet meer op je telefoon kijken. Zet ook de meldingen van willekeurige apps en zeker je whatsapp uit of op stil.

Bewegen is goed
Zorg overdag voor voldoende beweging, niet te laat dus. Mensen die tenminste 30 minuten per dag een beetje intensief bewegen “denk hierbij aan wandelen of fietsen” slapen gewoonweg beter.

Zorg voor rust in je hoofd
Ga niet vooral piekerend naar bed. Denk het laatste uurtje van de dag aan leuke dingen en stop met zorgen maken. Je lost het in dat uurtje toch niet op en piekeren zorgt er voor dat je nacht onrustig zal zijn.

Eet niet te veel vlak voor je naar bed gaat
Het klinkt logisch maar we willen het toch even vermelden. Ga niet lopen schransen vlak voor je gaat slapen. Als je met een volle buik gaat slapen is je lichaam te veel bezig met het verteren van dat voedsel. De achterliggende gedachte bij slapen is het verwerken van de gebeurtenissen van de dag. Als je te veel en te zwaar eet vlak voor het slapen gaan komen je hersenen niet toe aan het verwerken van alle gebeurtenissen van die dag. Op die manier is slapen dus niet erg succesvol en zal je altijd moe wakker worden. Ook zijn de dingen die je die dag hebt meegemaakt niet goed opgeslagen in je hoofd en zal je die kennis minder lang vasthouden of terug kunnen vinden op het moment dat je die nodig hebt.

Een goed bed is een goed begin
En we willen ook nog benadrukken dat een goed bed maar zeker het matras van groot belang is voor een fijne nachtrust. Het klinkt natuurlijk als een open deur, maar een goed matras mag niet ouder zijn dan een kleine 7 jaar. Dan heeft de gemiddelde mens er 21.000 uur op gelegen en gedraaid, dan zijn zelfs de beste matrassen wel aan vervanging toe. Een aangenaam dekbed, een kussen waar jij fijn op ligt en een koele donkere slaapkamer vormen de basis voor prettig slapen. Op het moment dat jij je ergert aan een te zacht of te hard kussen, een te warm dekbed of matras dan zal je moeilijker in slaap vallen. Oja het is ook van belang dat de persoon naast je, jou ook niet irriteert. (smile)

Klachten? ga naar je huisarts
Ondanks deze tips nog steeds last van slaapklachten? Ga dan naar je huisarts voor een goed gesprek en eventuele behandeling of medicijnen.